Codurile CAEN Rev.2 pentru care trebuie autorizatie de functionare de la Primarie
Pentru a putea functiona o societate trebuie sa obtina autorizarea activitatii.
Formal, autorizarea se face la Registrul Comertului la infiintare sau pe parcurs de regula pe baza de declaratie pe propria raspundere a administratorului dar exista unele autorizatii care sunt prevazute de alte legi speciale cum este cazul OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata. Conform acestei ordonante pentru anumite activitati deja autorizate la Registrul Comertului este necesara obtinerea unei noi autorizatii de la autoritatile locale.
Codurile CAEN (Rev1 si Rev2) pentru care este necesara obtinerea autorizatiei sunt urmatoarele:
Formal, autorizarea se face la Registrul Comertului la infiintare sau pe parcurs de regula pe baza de declaratie pe propria raspundere a administratorului dar exista unele autorizatii care sunt prevazute de alte legi speciale cum este cazul OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata. Conform acestei ordonante pentru anumite activitati deja autorizate la Registrul Comertului este necesara obtinerea unei noi autorizatii de la autoritatile locale.
Codurile CAEN (Rev1 si Rev2) pentru care este necesara obtinerea autorizatiei sunt urmatoarele:
(n.a. - Anexa la OG 99/2000 cuprinde doar codificarea CAEN Rev.1. Recodificarea la CAEN Rev.2 s-a facut folosind informatii de pe site-uri care fac conversia informatic, nu dupa o sursa oficiala, gen Registrul Comertului)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Cod CAEN1) Denumirea activitatii
5010 Comert cu autovehicule
5020 Intretinerea si repararea autovehiculelor
5030 Comert cu piese si accesorii pentru autovehicule
5040 Comert cu motociclete, piese si accesorii aferente, si reparatii
5050 Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule
5122 Comert cu ridicata al florilor si al plantelor
5131 Comert cu ridicata al fructelor si legumelor
5132 Comert cu ridicata al carnii si produselor din carne
5133 Comert cu ridicata al produselor lactate, oualor, uleiurilor si grasimilor comestibile
5134 Comert cu ridicata al bauturilor
5135 Comert cu ridicata al produselor din tutun
5136 Comert cu ridicata al zaharului, ciocolatei si produselor zaharoase
5137 Comert cu ridicata cu cafea, ceai, cacao si condimente
5138 Comert cu ridicata, specializat, al altor alimente, inclusiv peste, crustacee si moluste
5139 Comert cu ridicata, nespecializat, de produse alimentare, bauturi si tutun
5141 Comert cu ridicata al produselor textile
5142 Comert cu ridicata al imbracamintei si incaltamintei
5143 Comert cu ridicata al aparatelor electrice si de uz gospodaresc, al aparatelor de radio si televizoarelor
5144 Comert cu ridicata al produselor din ceramica, sticlarie, tapete si produse de intretinere
5145 Comert cu ridicata al produselor cosmetice si de parfumerie
5146 Comert cu ridicata al produselor farmaceutice
5147 Comert cu ridicata al altor bunuri de consum, nealimentare, n.c.a.
5151 Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate
5153 Comert cu ridicata al materialului lemnos si de constructii
5154 Comert cu ridicata al echipamentelor si furniturilor, de fierarie pentru instalatii sanitare si de 5155 Comert cu ridicata al produselor chimice
5156 Comert cu ridicata al altor produse intermediare
5185 Comert cu ridicata al altor masini si echipamente de birou
5188 Comert cu ridicata al masinilor, accesoriilor si uneltelor agricole, inclusiv al tractoarelor
5190 Comert cu ridicata al altor produse
5211 Comert cu amanuntul in magazine nespecializate, cu vanzare predominanta de produse alimentare, bauturi
5212 Comert cu amanuntul in magazine nespecializate, cu vanzare predominanta de produse nealimentare
5221 Comert cu amanuntul al fructelor si legumelor proaspete
5222 Comert cu amanuntul al carnii si al produselor din carne
5223 Comert cu amanuntul al pestelui, crustaceelor si molustelor
5224 Comert cu amanuntul al painii, produselor de patiserie si produselor zaharoase
5225 Comert cu amanuntul al bauturilor
5226 Comert cu amanuntul al produselor din tutun
5227 Comert cu amanuntul, in magazine specializate, al produselor alimentare
5231 Comert cu amanuntul al produselor farmaceutice
5232 Comert cu amanuntul al articolelor medicale si ortopedice
5233 Comert cu amanuntul al produselor cosmetice si de parfumerie
5241 Comert cu amanuntul al textilelor
5242 Comert cu amanuntul al imbracamintei
5243 Comert cu amanuntul al incaltamintei si articolelor din piele
5244 Comert cu amanuntul al mobilei, al articolelor de iluminat si al altor articole de uz casnic
5245 Comert cu amanuntul al articolelor si aparatelor electro-menajere, al aparatelor radio si televizoarelor
5246 Comert cu amanuntul al articolelor de fierarie, cu articole din sticla, cu cele pentru vopsit
5247 Comert cu amanuntul al cartilor, ziarelor si articolelor de papetarie
5248 Comert cu amanuntul, in magazine specializate, al altor produse n.c.a.
5250 Comert cu amanuntul al bunurilor de ocazie vandute prin magazine
5261 Comert cu amanuntul prin corespondenta
5262 Comert cu amanuntul prin standuri in piete
5263 Comert cu amanuntul care nu se efectueaza prin magazine
5271 Reparatii de incaltaminte si ale altor articole din piele
5272 Reparatii de articole electrice de uz gospodaresc
5273 Reparatii de ceasuri si bijuterii
5274 Alte reparatii de articole personale n.c.a.
5530 Restaurante
5540 Baruri
5551 Cantine
5552 Alte unitati de preparare a hranei
7020 Inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate
7032 Administrarea imobilelor pe baza de tarife sau contract
7110 Inchirierea autoturismelor si utilitarelor de capacitate mica
7133 Inchirierea masinilor si echipamentelor de birou, inclusiv a calculatoarelor
7140 Inchirierea bunurilor personale si gospodaresti n.c.a.
7250 Intretinerea si repararea masinilor de birou, de contabilizat si a calculatoarelor
7470 Activitati de intretinere si curatare a cladirilor
7481 Activitati fotografice
7485 Activitati de secretariat si traducere
9301 Spalarea, curatarea si vopsirea textilelor si blanurilor
9302 Coafura si alte activitati de infrumusetare
9303 Activitati de pompe funebre si similare
9304 Activitati de intretinere corporala
9305 Alte activitati de servicii personale n.c.a.
9500 Activitati ale personalului angajat in gospodarii particulare
Adica dupa recodificare:
Caen
|
Clase CAEN rev2 - denumire
|
rev1
| |
5010
|
4511 - Comert cu autoturisme si autovehicule usoare (sub 3,5 tone)
|
4519 - Comert cu alte autovehicule
| |
5020
|
4520 - Intretinerea si repararea autovehiculelor
|
5221 - Activitati de servicii anexe pentru transporturi terestre
| |
5030
|
4531 - Comert cu ridicata de piese si accesorii pentru autovehicule
|
4532 - Comert cu amanuntul de piese si accesorii pentru autovehicule
| |
5040
|
4540 - Comert cu motociclete, piese si accesorii aferente; intretinerea si repararea motocicletelor
|
5050
|
4730 - Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate
|
5122
|
4622 - Comert cu ridicata al florilor si al plantelor
|
5131
|
1039 - Prelucrarea si conservarea fructelor si legumelor n.c.a.
|
4631 - Comert cu ridicata al fructelor si legumelor
| |
5132
|
4632 - Comert cu ridicata al carnii si produselor din carne
|
5133
|
4633 - Comert cu ridicata al produselor lactate, oualor, uleiurilor si grasimilor comestibile
|
5134
|
1101 - Distilarea, rafinarea si mixarea bauturilor alcoolice
|
1102 - Fabricarea vinurilor din struguri
| |
4634 - Comert cu ridicata al bauturilor
| |
5135
|
4635 - Comert cu ridicata al produselor din tutun
|
5136
|
4636 - Comert cu ridicata al zaharului, ciocolatei si produselor zaharoase
|
5137
|
4637 - Comert cu ridicata cu cafea, ceai, cacao si condimente
|
5138
|
4631 - Comert cu ridicata al fructelor si legumelor
|
4638 - Comert cu ridicata specializat al altor alimente, inclusiv peste, crustacee si moluste
| |
5139
|
4639 - Comert cu ridicata nespecializat de produse alimentare, bauturi si tutun
|
5141
|
4641 - Comert cu ridicata al produselor textile
|
5142
|
4642 - Comert cu ridicata al imbracamintei si incaltamintei
|
5143
|
4643 - Comert cu ridicata al aparatelor electrice de uz gospodaresc, al aparatelor de radio si televizoarelor
|
4647 - Comert cu ridicata al mobilei, covoarelor si a articolelor de iluminat
| |
4652 - Comert cu ridicata de componente si echipamente electronice si de telecomunicatii
| |
5144
|
4644 - Comert cu ridicata al produselor din ceramica, sticlarie, si produse de intretinere
|
4649 - Comert cu ridicata al altor bunuri de uz gospodaresc
| |
4673 - Comert cu ridicata al materialului lemnos si a materialelor de constructie si echipamentelor sanitare
| |
5145
|
4645 - Comert cu ridicata al produselor cosmetice si de parfumerie
|
5146
|
4646 - Comert cu ridicata al produselor farmaceutice
|
5147
|
4643 - Comert cu ridicata al aparatelor electrice de uz gospodaresc, al aparatelor de radio si televizoarelor
|
4647 - Comert cu ridicata al mobilei, covoarelor si a articolelor de iluminat
| |
4648 - Comert cu ridicata al ceasurilor si bijuteriilor
| |
4649 - Comert cu ridicata al altor bunuri de uz gospodaresc
| |
4673 - Comert cu ridicata al materialului lemnos si a materialelor de constructie si echipamentelor sanitare
| |
5151
|
4671 - Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate
|
5153
|
4673 - Comert cu ridicata al materialului lemnos si a materialelor de constructie si echipamentelor sanitare
|
5154
|
4674 - Comert cu ridicata al echipamentelor si furniturilor de fierarie pentru instalatii sanitare si de incalzire
|
5156
|
4676 - Comert cu ridicata al altor produse intermediare
|
5185
|
4665 - Comert cu ridicata al mobilei de birou
|
4666 - Comert cu ridicata al altor masini si echipamente de birou
| |
5188
|
4661 - Comert cu ridicata al masinilor agricole, echipamentelor si furniturilor
|
5190
|
4690 - Comert cu ridicata nespecializat
|
5211
|
4711 - Comert cu amanuntul in magazine nespecializate, cu vanzare predominanta de produse alimentare, bauturi si tutun
|
5212
|
4719 - Comert cu amanuntul in magazine nespecializate, cu vanzare predominanta de produse nealimentare
|
5221
|
4721 - Comert cu amanuntul al fructelor si legumelor proaspete, in magazine specializate
|
5222
|
4722 - Comert cu amanuntul al carnii si al produselor din carne, in magazine specializate
|
5223
|
4723 - Comert cu amanuntul al pestelui, crustaceelor si molustelor, in magazine specializate
|
5224
|
4724 - Comert cu amanuntul al painii, produselor de patiserie si produselor zaharoase, in magazine specializate
|
5225
|
4725 - Comert cu amanuntul al bauturilor, in magazine specializate
|
5226
|
4726 - Comert cu amanuntul al produselor din tutun, in magazine specializate
|
5227
|
4721 - Comert cu amanuntul al fructelor si legumelor proaspete, in magazine specializate
|
4729 - Comert cu amanuntul al altor produse alimentare, in magazine specializate
| |
5231
|
4773 - Comert cu amanuntul al produselor farmaceutice, in magazine specializate
|
5232
|
4774 - Comert cu amanuntul al articolelor medicale si ortopedice, in magazine specializate
|
5233
|
4775 - Comert cu amanuntul al produselor cosmetice si de parfumerie, in magazine specializate
|
5241
|
4751 - Comert cu amanuntul al textilelor, in magazine specializate
|
5242
|
4771 - Comert cu amanuntul al imbracamintei, in magazine specializate
|
5243
|
4772 - Comert cu amanuntul al incaltamintei si articolelor din piele, in magazine specializate
|
5244
|
4753 - Comert cu amanuntul al covoarelor, carpetelor, tapetelor si a altor acoperitoare de podea, in magazine specializate
|
4759 - Comert cu amanuntul al mobilei, al articolelor de iluminat si al articole de uz casnic n.c.a., in magazine specializate
| |
5245
|
4743 - Comert cu amanuntul al echipamentelor audio/video in magazine specializate
|
4754 - Comert cu amanuntul al articolelor si aparatelor electrocasnice, in magazine specializate
| |
4759 - Comert cu amanuntul al mobilei, al articolelor de iluminat si al articole de uz casnic n.c.a., in magazine specializate
| |
4763 - Comert cu amanuntul al discurilor si benzilor magnetice cu sau fara inregistrari audio/video, in magazine specializate
| |
5246
|
4752 - Comert cu amanuntul al articolelor de fierarie, al articolelor din sticla si a celor pentru vopsit, in magazine specializate
|
5247
|
4761 - Comert cu amanuntul al cartilor, in magazine specializate
|
4762 - Comert cu amanuntul al ziarelor si articolelor de papetarie, in magazine specializate
| |
5248
|
4741 - Comert cu amanuntul al calculatoarelor, unitatilor periferice si software-lui in magazine specializate
|
4742 - Comert cu amanuntul al echipamentului pentru telecomunicatii in magazine specializate
| |
4753 - Comert cu amanuntul al covoarelor, carpetelor, tapetelor si a altor acoperitoare de podea, in magazine specializate
| |
4759 - Comert cu amanuntul al mobilei, al articolelor de iluminat si al articole de uz casnic n.c.a., in magazine specializate
| |
4764 - Comert cu amanuntul al echipamentelor sportive, in magazine specializate
| |
4765 - Comert cu amanuntul al jocurilor si jucariilor, in magazine specializate
| |
4776 - Comert cu amanuntul al florilor, plantelor si semintelor; comert cu amanuntul al animalelor de companie si a hranei pentru acestea, in magazine specializate
| |
4777 - Comert cu amanuntul al ceasurilor si bijuteriilor, in magazine specializate
| |
4778 - Comert cu amanuntul al altor bunuri noi, in magazine specializate
| |
5250
|
4779 - Comert cu amanuntul al bunurilor de ocazie vandute prin magazine
|
5261
|
4791 - Comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet
|
5262
|
4781 - Comert cu amanuntul al produselor alimentare, bauturilor si produselor din tutun efectuat prin standuri, chioscuri si piete
|
4782 - Comert cu amanuntul al textilelor, imbracamintei si incaltamintei efectuat prin standuri, chioscuri si piete
| |
4789 - Comert cu amanuntul prin standuri, chioscuri si piete al altor produse
| |
5263
|
4779 - Comert cu amanuntul al bunurilor de ocazie vandute prin magazine
|
4791 - Comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet
| |
4799 - Comert cu amanuntul efectuat in afara magazinelor, standurilor, chioscurilor si pietelor
| |
5271
|
1330 - Finisarea materialelor textile
|
9523 - Repararea incaltamintei si a articolelor din piele
| |
5272
|
9521 - Repararea aparatelor electronice de uz casnic
|
9522 - Repararea dispozitivelor de uz gospodaresc si a echipamentelor pentru casa si gradina
| |
5273
|
9525 - Repararea ceasurilor si a bijuteriilor
|
5274
|
9512 - Repararea echipamentelor de comunicatii
|
9523 - Repararea incaltamintei si a articolelor din piele
| |
9529 - Repararea articolelor de uz personal si gospodaresc n.c.a.
| |
9609 - Alte activitati de servicii n.c.a.
| |
5530
|
5610 - Restaurante
|
5540
|
5630 - Baruri si alte activitati de servire a bauturilor
|
5551
|
5629 - Alte servicii de alimentatie n.c.a.
|
5552
|
5621 - Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente
|
5629 - Alte servicii de alimentatie n.c.a.
| |
7020
|
6820 - Inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate
|
7032
|
6832 - Administrarea imobilelor pe baza de comision sau contract
|
8110 - Activitati de servicii suport combinate
| |
7110
|
7711 - Activitati de inchiriere si leasing cu autoturisme si autovehicule rutiere usoare
|
7133
|
7733 - Activitati de inchiriere si leasing cu masini si echipamente de birou (inclusiv calculatoare)
|
7140
|
7721 - Activitati de inchiriere si leasing cu bunuri recreationale si echipament sportiv
|
7722 - Inchirierea de casete video si discuri (CD-uri, DVD-uri)
| |
7729 - Activitati de inchiriere si leasing cu alte bunuri personale si gospodaresti n.c.a.
| |
7735 - Activitati de inchiriere si leasing cu echipamente de transport aerian
| |
7250
|
3312 - Repararea masinilor
|
9511 - Repararea calculatoarelor si a echipamentelor periferice
| |
7470
|
8121 - Activitati generale de curatenie a cladirilor
|
8122 - Activitati specializate de curatenie
| |
8129 - Alte activitati de curatenie
| |
7481
|
7420 - Activitati fotografice
|
7485
|
7430 - Activitati de traducere scrisa si orala (interpreti)
|
8211 - Activitati combinate de secretariat
| |
8219 - Activitati de fotocopiere, de pregatire a documentelor si alte activitati specializate de secretariat
| |
8299 - Alte activitati de servicii suport pentru intreprinderi n.c.a.
| |
9301
|
9601 - Spalarea si curatarea (uscata) articolelor textile si a produselor din blana
|
9302
|
9602 - Coafura si alte activitati de infrumusetare
|
9303
|
9603 - Activitati de pompe funebre si similare
|
9304
|
9313 - Activitati ale centrelor de fitness
|
9604 - Activitati de intretinere corporala
| |
9305
|
8551 - Invatamant in domeniul sportiv si recreational
|
9609 - Alte activitati de servicii n.c.a.
| |
9500
|
9700 - Activitati ale gospodariilor private in calitate de angajator de personal casnic
|
M.Of.nr.603
din 31 august 2007
Acesta
este actul compus (forma care include modificarile pe text) creat la data de 1
iulie 2013
Ordonanta
nr. 99 (r1)
privind
comercializarea produselor si serviciilor de piata
CAPITOLUL
I
Dispozitii generale
Dispozitii generale
Art.
1.
- Prezenta ordonanta stabileste principiile generale privind desfasurarea
activitatii comerciale si urmareste dezvoltarea retelei de distributie a
produselor si serviciilor de piata, cu respectarea principiilor liberei
concurente, protectiei vietii, sanatatii, securitatii si intereselor economice
ale consumatorilor, precum si a mediului.
Art.
2.
- Prevederile ordonantei au in vedere realizarea urmatoarelor obiective:
a)
stimularea dezvoltarii activitatii de comercializare a produselor si serviciilor
de piata;
b)
incurajarea liberei initiative, asigurarea concurentei loiale si a liberei
circulatii a produselor si serviciilor de piata;
c)
informarea corecta si protejarea intereselor consumatorilor, precum si
posibilitatea asigurarii produselor si serviciilor de piata in zonele de
vecinatate ale acestora;
d)
modernizarea si dezvoltarea formelor de distributie;
e)
promovarea diverselor tipuri de retele de distributie si forme de vanzare;
f)
stimularea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii cu activitate de
comercializare a produselor si serviciilor de piata;
g)
sustinerea si ocrotirea activitatii comerciale si de prestari de servicii de
piata in zonele defavorizate.
Art.
3.
- (1)
Prezenta ordonanta reglementeaza activitatile din sectorul comercial si al
serviciilor de piata privind cerintele necesare desfasurarii acestor activitati,
structurile de vanzare, practicile comerciale si regulile generale de
comercializare, precum si sanctiunile in caz de nerespectare a prevederilor
acesteia.
(2)
Activitatea comerciala, in sensul prezentei ordonante, se exercita cu referire
la produsele alimentare, nealimentare si la serviciile de piata prevazute in
anexa la prezenta ordonanta.
(3)
Sunt exceptate de la prevederile prezentei ordonante activitatile de
comercializare avand ca obiect:
a)
produsele medicamentoase, dispozitivele medicale;
b)
produsele agricole si agroalimentare vandute de producatorii agricoli
individuali in baza certificatului de producator;
c)
combustibilii pentru uzul mijloacelor de transport, inclusiv cei comercializati
prin statii de distributie;
d)
bunurile din productia proprie a mestesugarilor individuali vandute la locurile
de productie;
e)
lucrarile, brevetele si inventiile, precum si publicatiile de natura stiintifica
sau informativa realizate de titularii acestora;
f)
tipariturile, pliantele, brosurile si albumele, realizate in scopul prezentarii
patrimoniului cultural detinut de muzee, centre de cultura, teatre sau alte
institutii similare acestora, ori bunurile culturale sau cu caracter promotional
specifice activitatii institutiilor culturale, si comercializate prin fondul
propriu al fiecarei institutii culturale sau cu prilejul unor manifestari
cultural-artistice organizate de acestea;
g)
marfurile vandute catre vizitatori, in cadrul festivalurilor, targurilor,
saloanelor sau al altor manifestari expozitionale, cu conditia ca acestea sa
faca obiectul manifestarilor respective;
h)
produsele confiscate si valorificate conform dispozitiilor legale in vigoare;
i)
produsele si serviciile de piata reglementate prin acte normative speciale.
(4)
Dispozitiile prezentei ordonante se aplica activitatilor comerciale desfasurate
si serviciilor prestate pe teritoriul Romaniei.
Art.
4.
- In intelesul prezentei ordonante, urmatorii termeni se definesc astfel:
a)
consumator - orice persoana fizica sau grup de persoane fizice constituite in
asociatii, care cumpara, dobandeste, utilizeaza ori consuma produse sau servicii
in afara activitatii profesionale;
b)
comerciant - persoana fizica sau juridica autorizata sa desfasoare activitati de
comercializare a produselor si serviciilor de piata;
c)
comert cu ridicata/de gros - activitatea desfasurata de comerciantii care
cumpara produse in cantitati mari in scopul revanzarii acestora in cantitati mai
mici altor comercianti sau utilizatori profesionali si colectivi;
d)
comert cu amanuntul/de detail - activitatea desfasurata de comerciantii care
vand produse, de regula, direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora;
e) comert de tip cash and carry/forma de comert cu autoservire pe baza de
legitimatie de acces - activitatea desfasurata de comerciantii care vand marfuri
prin sistemul de autoservire catre persoane juridice, persoane fizice
autorizate, asociatii familiale autorizate conform legii si persoane fizice
inregistrate in baza de date a vanzatorului, in scopul revanzarii si/sau
prelucrarii, precum si al utilizarii acestora ca produse consumabile, pastrand
regimul diferentiat de pret tip engros/en detail;"
Modificat de
art.unic pct.1 din Legea
197/2013
f)
comert ambulant - activitatea de comercializare cu amanuntul realizata prin
trecere dintr-un loc in altul, in rulote mobile, standuri mobile, chioscuri
mobile sau in vehicule special amenajate;
g)
serviciu de alimentatie publica - activitatea de pregatire, preparare,
prezentare si servire a produselor si a bauturilor pentru consumul acestora in
unitati specializate sau la domiciliul/locul de munca al consumatorilor;
h)
exercitiu comercial - una sau mai multe activitati de comercializare cu
ridicata, cu amanuntul, de tip cash and carry, de alimentatie publica, precum si
a serviciilor desfasurate de un comerciant. Obiectul activitatilor de
comercializare il constituie produsele si serviciile cuprinse in anexa la
prezenta ordonanta;
i)
serviciu de piata - orice actiune sau prestatie care face obiectul
vanzarii-cumpararii pe piata si care nu are drept consecinta transferul
proprietatii asupra unui bun corporal, efectuata in scopul satisfacerii unor
necesitati ale consumatorilor;
j)
structura de vanzare - spatiul de desfasurare a unuia sau mai multor exercitii
comerciale;
k)
suprafata de vanzare - suprafata destinata accesului consumatorilor pentru
achizitionarea produsului/serviciului, expunerii produselor oferite, platii
acestora si circulatiei personalului angajat pentru derularea activitatii. Nu
constituie suprafete de vanzare cele destinate depozitarii si pastrarii
marfurilor, productiei, birourilor si anexelor;
l)
structura de vanzare cu suprafata mica - structura de vanzare avand o suprafata
de vanzare de pana la 400 m2 inclusiv;
m)
structura de vanzare cu suprafata medie - structura de vanzare avand o suprafata
de vanzare cuprinsa intre 400-1.000 m2 inclusiv;
n)
structura de vanzare cu suprafata mare - structura de vanzare avand o suprafata
de vanzare mai mare de 1.000 m2;
o)
centru comercial - structura de vanzare cu suprafata medie sau mare in care se
desfasoara activitati de comercializare cu amanuntul de produse, servicii de
piata si de alimentatie publica, ce utilizeaza o infrastructura comuna si
utilitati adecvate. Suprafata de vanzare a unui centru comercial este rezultata
din suma suprafetelor de vanzare cu amanuntul de produse si servicii de piata si
de alimentatie publica cuprinse in acesta;
p)
comert in zone publice - activitatea de comercializare a produselor si
serviciilor, desfasurata permanent sau sezonier in piete, targuri, oboare,
pasaje publice, porturi, aeroporturi, gari, autogari, drumuri publice si strazi
sau orice zona de alta natura destinata folosintei publice.
q)
parc comercial - perimetru ce grupeaza doua sau mai multe cladiri cu destinatia
de structuri de vanzare cu suprafete medii ori mari, in care se desfasoara
activitati de comercializare cu amanuntul de produse, servicii de piata si de
alimentatie publica, ce utilizeaza o infrastructura comuna, inclusiv spatii de
parcare si circulatie comune, precum si utilitati adecvate. Suprafata unui parc
comercial este rezultata din suma suprafetelor construite a cladirilor cu
destinatia de structuri de vanzare cu suprafete medii sau mari care fac parte
din acesta, la care se adauga suprafetele spatiilor de parcare si circulatie
comune, precum si suprafetele celorlalte elemente de infrastructura
comune;
Articolul
4, litera q) completata
de art.I pct.1 din OUG
22/2012
"r) supermagazin - structura de vanzare cu suprafata medie sau mare intre 1.000
m2
si 2.500 m2,
utilizata pentru comert specializat ori nespecializat, care comercializeaza
marfuri alimentare si/sau nealimentare, avand drept caracteristici autoservirea
si plata marfurilor la casele de marcat amplasate la
iesire;"
Modificat
de art.unic pct.2 din Legea
197/2013
s) hipermagazin - structura de vanzare cu amanuntul, cu suprafata de peste 2.500
m2, utilizata pentru comert specializat si/sau nespecializat, care
comercializeaza marfuri alimentare si/sau nealimentare, avand drept
caracteristici: prezenta tuturor raioanelor, inclusiv a celor cu vanzatori, case
de marcat amplasate la iesirea din fluxul de autoservire, sector de alimentatie
publica reprezentat prin una sau mai multe sali de consumatie, amplasarea in
zonele periferice ale orasului, in centrele comerciale ori in parcurile
comerciale.
Articolul
4, litera s) completata
de art.I pct.1 din OUG
22/2012
CAPITOLUL
II
Cerinte si criterii necesare desfasurarii activitatii comerciale
Cerinte si criterii necesare desfasurarii activitatii comerciale
Art.
5.
- (1)
Orice exercitiu comercial se desfasoara numai de catre comercianti autorizati in
conditiile legii.
(2)
Exercitarea de activitati comerciale cu produse din sectorul alimentar si de
alimentatie publica necesita cunostinte de specialitate si se efectueaza cu
personal calificat, conform normelor de aplicare a prezentei ordonante.
(3)
In termen de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante,
personalul angajat in efectuarea de activitati comerciale cu produse din
sectorul alimentar si de alimentatie publica va trebui sa indeplineasca una
dintre urmatoarele cerinte profesionale:
a)
sa fi absolvit un curs de specialitate pentru comercializarea produselor
alimentare si/sau de alimentatie publica, organizat conform legislatiei in
vigoare;
b)
sa fi desfasurat cel putin 2 ani de activitate profesionala de comercializare de
produse alimentare si/sau de alimentatie publica si sa fi absolvit un curs de
notiuni fundamentale de igiena, organizat in conformitate cu dispozitiile legale
in vigoare.
Art.
6.
- (1)
Comertul in zone publice se desfasoara in structuri de vanzare cu sediu fix sau
ambulant.
(2)
Exercitarea activitatii de comercializare in zone publice este supusa acordului
autoritatilor administratiilor publice locale sau ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, dupa caz, cu respectarea regulamentelor proprii ale acestora si a
planurilor de urbanism.
(3)
Prevederile alin. (2) se aplica si in cazul transferului, mutarii sau extinderii
unui exercitiu comercial, precum si in cazul modificarilor aduse structurii de
vanzare.
Art.
7.
- Acordul prevazut la art. 6 alin. (2) nu se elibereaza in urmatoarele cazuri:
a)
contravine planului general de dezvoltare urbana si criteriilor generale privind
determinarea zonelor si locurilor de vanzare din localitati;
b)
aduce prejudicii spatiilor aflate in incinta sau in apropierea unor cladiri de
valoare arhitectonica deosebita ori cu valoare de patrimoniu;
c)
exercitiul comercial se face in spatii improvizate;
d)
se incalca dispozitiile prezentei ordonante.
CAPITOLUL
III
Orarele de functionare
Orarele de functionare
Art.
8.
- Structurile de vanzare cu amanuntul si cele in care se presteaza servicii de
piata pot fi deschise publicului in toate zilele saptamanii. Fiecare comerciant
isi stabileste orarul de functionare cu respectarea prevederilor inscrise in
legislatia muncii si cu conditia respectarii reglementarilor in vigoare privind
linistea si ordinea publica, si in conformitate cu solicitarile autoritatilor
administratiei publice locale privind continuitatea unor activitati comerciale
sau de prestari de servicii, in functie de necesitatile consumatorilor.
Art.
9.
- Orarul de functionare se afiseaza la intrarea in unitate, in mod vizibil din
exterior, comerciantul fiind obligat sa asigure respectarea acestuia.
Art.
10.
- Structurile de vanzare cu amanuntul din sectorul alimentar nu pot fi inchise
mai mult de doua zile consecutive, cu exceptia unor cauze obiective de
nefunctionare.
CAPITOLUL
IV
Obligatiile si raspunderile autoritatilor administratiei
publice centrale si locale
Obligatiile si raspunderile autoritatilor administratiei
publice centrale si locale
Art.
11.
- Autoritatile administratiei publice asigura dezvoltarea armonioasa a retelei
si tipurilor de distributie si promovarea intreprinderilor mici si mijlocii cu
activitate de comercializare a produselor si serviciilor de piata.
Art.
12.
- (1)
Autoritatile administratiei publice locale stabilesc strategia de dezvoltare a
retelei de distributie, avand drept obiective:
a)
sprijinirea crearii unei retele de distributie care sa asigure servicii de
calitate consumatorilor si care sa raspunda necesitatilor de consum ale acestora
si marcarea acesteia in documentatiile de urbanism intocmite;
b)
dezvoltarea armonioasa a retelei si tipurilor de distributie cu respectarea
principiului liberei concurente;
c)
armonizarea principiilor urbanismului cu cele de mediu;
d)
protejarea patrimoniului arhitectural, istoric si de mediu prin mentinerea
caracterului sitului;
e)
dezvoltarea si revigorarea retelei de distributie in zonele montane, rurale si
defavorizate si sustinerea crearii de servicii de piata in aceste zone;
f)
stimularea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii cu activitate
comerciala in scopul cresterii competitivitatii acestora si gradului de ocupare
a fortei de munca;
g)
asigurarea si dezvoltarea unui sistem de baze de date privind reteaua de
distributie;
h)
respectarea legislatiei in vigoare din domeniul urbanismului pentru structurile
de vanzare si de prestari de servicii de piata.
(2)
Autoritatile administratiei publice locale stabilesc criteriile de dezvoltare
urbanistica a sectorului comercial pentru determinarea:
a)
suprafetelor destinate activitatilor comerciale, in special pentru cele cu
structuri de vanzare cu suprafata medie si mare;
b)
modului de incadrare a suprafetelor structurilor de vanzare pentru protejarea
lucrarilor de arta, a edificiilor cu valoare arhitectonica, istorica sau
arheologica, precum si a mediului in centrele istorice si in localitatile de
interes turistic;
c)
amplasamentelor spatiilor de parcare aferente diverselor structuri de vanzare,
conform reglementarilor legale in vigoare.
(3)
Autoritatile administratiei publice locale asigura corelarea autorizarii
desfasurarii unui exercitiu comercial intr-o structura de vanzare, cu continutul
certificatului de urbanism si al autorizatiei de construire.
(4)
Autoritatile administratiei publice locale, in stabilirea strategiei de
dezvoltare conform alin. (1), au in vedere urmatoarele caracteristici
teritoriale:
a)
zone urbane omogene, prin realizarea unei corelari integrate intre centru si
periferie;
b)
zone periferice pentru care trebuie individualizate criterii de dezvoltare
omogena, in scopul integrarii acestora intr-un cadru urbanistic coerent;
c)
centre istorice, in scopul promovarii unor activitati comerciale adecvate si al
protejarii zonelor cu valoare istorica si artistica;
d)
zone cu mica concentrare demografica, in scopul dezvoltarii si/sau imbunatatirii
infrastructurii;
e)
zone situate pe traseele autostrazilor si drumurilor nationale, in scopul
dezvoltarii structurilor de vanzare;
f)
zone defavorizate.
(5)
In zonele publice autoritatile administratiei publice locale, in scopul
satisfacerii intereselor consumatorilor, stabilesc, cu respectarea dispozitiilor
legale in vigoare:
a)
criteriile generale ce trebuie respectate in determinarea zonelor si
amplasamentelor structurilor de vanzare din localitati;
b)
modalitatile de organizare a pietelor si targurilor;
c)
periodicitatea si tipologia pietelor si targurilor;
d)
criteriile de atribuire a amplasamentelor structurilor de vanzare.
(6)
In scopul promovarii si protejarii activitatii comerciale in zonele periferice
ale oraselor, precum si in zonele rurale, montane sau defavorizate, autoritatile
administratiei publice locale, prin hotarari ale consiliilor locale, pot acorda,
in conditiile legii, inlesniri la plata impozitelor si taxelor datorate
bugetelor locale.
(7)
Pentru elaborarea strategiilor si criteriilor, conform prezentului articol,
autoritatile administratiei publice locale consulta asociatiile profesionale,
asociatiile consumatorilor, organizatiile patronale, reprezentanti ai
societatilor comerciale si ai camerelor de comert si industrie teritoriale.
Art.
13.
- Pentru zone sau edificii cu valoare arhitectonica, istorica sau arheologica si
pentru zone turistice, autoritatile administratiei publice locale pot acorda, in
limita competentelor legale, facilitati financiare comerciantilor care
contribuie prin efort propriu la reabilitarea sau la restaurarea acestora.
Art.
14.
- (1)
Autoritatile administratiei publice, camerele de comert si industrie si
societatile comerciale, precum si alte persoane fizice sau juridice interesate
pot sa organizeze cursuri de pregatire si perfectionare profesionala in domeniul
comercializarii produselor si serviciilor de piata prevazute in anexa, cu
conditia ca acestea sa fie autorizate conform legislatiei in vigoare.
(2)
Cursul profesional va contine ca obiecte de studiu materii adecvate pentru a
garanta insusirea normelor si reglementarilor cu privire la sanatatea,
securitatea si informarea consumatorilor, la comercializarea produselor si
serviciilor de piata, precum si insusirea notiunilor fundamentale de igiena.
"Art.
15.
-
In vederea avizarii amplasarii structurilor de vanzare cu suprafata mare,
Comisia tehnica de amenajare a teritoriului si urbanism, constituita potrivit
Legii
nr.
350/2001 privind
amenajarea teritoriului si urbanismul, cu modificarile si completarile
ulterioare, va fundamenta din punct de vedere tehnic emiterea avizului
arhitectului-sef pentru documentatiile de amenajare a teritoriului si urbanism,
tinand seama de reglementarile in vigoare privind amenajarea teritoriului si
urbanismul, precum si de urmatoarele criterii cu privire la impactul urbanistic
al amplasarii in raport cu dezvoltarea urbana durabila si integrata a
localitatii:
a) compatibilitatea functionala cu reglementarile cuprinse in planurile de urbanism general si zonal in vigoare;
b) asigurarea de catre dezvoltator a suprafetei adecvate a terenului de amplasament si a conditiilor de ocupare si utilizare;
c) armonizarea plastic-volumetrica si arhitecturala cu caracterul zonei;
d) asigurarea de catre dezvoltator a accesibilitatii, a cailor de acces public si de deservire, a parcajelor, a circulatiei pietonale, a accesului consumatorilor, direct si prin intermediul retelelor de transport;
e) impactul acceptabil al traficului generat si atras asupra circulatiei generale si asupra transportului public;
f) asigurarea de catre dezvoltator a racordurilor si solicitarilor de capacitati si servicii pentru retele tehnico-edilitare, astfel incat sa nu genereze disfunctii ale infrastructurii urbane;
g) in cazul parcurilor comerciale si al hipermagazinelor, amplasarea in afara zonelor construite protejate, constituite conform legii, sau a zonelor de protectie a monumentelor si siturilor istorice."
a) compatibilitatea functionala cu reglementarile cuprinse in planurile de urbanism general si zonal in vigoare;
b) asigurarea de catre dezvoltator a suprafetei adecvate a terenului de amplasament si a conditiilor de ocupare si utilizare;
c) armonizarea plastic-volumetrica si arhitecturala cu caracterul zonei;
d) asigurarea de catre dezvoltator a accesibilitatii, a cailor de acces public si de deservire, a parcajelor, a circulatiei pietonale, a accesului consumatorilor, direct si prin intermediul retelelor de transport;
e) impactul acceptabil al traficului generat si atras asupra circulatiei generale si asupra transportului public;
f) asigurarea de catre dezvoltator a racordurilor si solicitarilor de capacitati si servicii pentru retele tehnico-edilitare, astfel incat sa nu genereze disfunctii ale infrastructurii urbane;
g) in cazul parcurilor comerciale si al hipermagazinelor, amplasarea in afara zonelor construite protejate, constituite conform legii, sau a zonelor de protectie a monumentelor si siturilor istorice."
Modificat
de art.unic pct.3 din Legea
197/2013
CAPITOLUL
V
Practici comerciale
Practici comerciale
Art.
16.
- Prin vanzari cu pret redus, in sensul prezentei ordonante, se intelege:
a)
vanzari de lichidare;
b)
vanzari de soldare;
c)
vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau
depozit de fabrica;
d)
vanzari promotionale;
e)
vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale
consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele
respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale;
f)
vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au
fost vandute;
g)
vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a
caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de
valabilitate;
h)
vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti
comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de
mediul concurential;
i)
vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de
reaprovizionare s-au diminuat.
Art.
17.
- Este interzis oricarui comerciant sa ofere sau sa vanda produse in pierdere,
cu exceptia situatiilor prevazute la art. 16 lit. a) -c), e)-i), precum si in
cazul produselor aflate in pachete de servicii. Prin vanzare in pierdere, in
sensul prezentei ordonante, se intelege orice vanzare la un pret egal sau
inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit in reglementarile
legale in vigoare.
Art.
18.
- Potrivit prezentei ordonante, prin vanzare de lichidare se intelege orice
vanzare precedata sau insotita de publicitate si anuntata sub denumirea de
"lichidare" si care, printr-o reducere de preturi, are ca efect vanzarea
accelerata a totalitatii sau numai a unei parti din stocul de produse dintr-o
structura de vanzare cu amanuntul, in una dintre urmatoarele situatii:
a)
incetarea definitiva a activitatii comerciantului, inclusiv in cazul schimbarii
proprietarului, chiriasului, locatarului sau mandatarului, dupa caz, care
exploateaza structura de vanzare, cu exceptia cazurilor in care aceasta este
vanduta, cedata sau inchiriata unei persoane juridice administrate de vechiul
proprietar (utilizator) sau in care acesta este actionar;
b)
incetarea din proprie initiativa a activitatii comerciantului in structura de
vanzare respectiva sau ca urmare a anularii contractului de inchiriere, locatie
sau mandat, in baza unei hotarari judecatoresti ramase definitive sau in baza
unei hotarari judecatoresti de evacuare silita;
c)
intreruperea activitatii comerciale sezoniere pentru o perioada de cel putin 5
luni dupa terminarea operatiunilor de lichidare;
d)
schimbarea profilului structurii de vanzare, suspendarea sau inlocuirea unei
activitati comerciale desfasurate in acea structura;
e)
modificarea conditiilor de exploatare a suprafetei de vanzare, daca lucrarile de
transformare si amenajare depasesc 30 de zile si sunt efectuate in interiorul
acesteia, structura de vanzare fiind inchisa in toata aceasta perioada, sau
modificarea conditiilor de exercitare a activitatii in cazul incheierii ori
anularii unui contract de distributie avand o clauza de aprovizionare exclusiva;
f)
vanzarea stocului de produse de catre mostenitorii legali ai comerciantului
defunct;
g)
deteriorarea grava, din cauza unor calamitati sau acte de vandalism, a unei
parti sau, dupa caz, a intregului stoc de produse, exclusiv cele alimentare.
Art.
19.
- (1)
Vanzarile de lichidare sunt supuse notificarii in baza unui inventar detaliat al
marfurilor de lichidat intocmit de comerciant, care este obligat sa justifice cu
documente legale provenienta produselor respective. Notificarea se face la
primaria localitatii in a carei raza teritoriala este amplasata structura de
vanzare sau, dupa caz, la primariile sectoarelor municipiului Bucuresti, cu cel
putin 15 zile inainte de inceperea vanzarilor de lichidare in situatiile
prevazute la art. 18 lit. a), d) si e) si cu cel putin 5 zile inainte de
inceperea vanzarilor de lichidare in situatiile prevazute la art. 18 lit. b),
c), f) si g). Perioada pentru care se notifica vanzarile de lichidare este de
maximum:
a)
90 de zile pe an pentru cazurile prevazute la art. 18 lit. a) si f);
b)
60 de zile pe an pentru cazurile prevazute la art. 18 lit. b), d), e) si g);
c)
15 zile pe an pentru cazurile prevazute la art. 18 lit. c).
(2)
La cererea organelor de control abilitate comerciantul este obligat sa justifice
cu documente legale situatia care a motivat vanzarea de lichidare, in termen de
maximum 10 zile de la finalizarea operatiunilor de lichidare pentru situatiile
prevazute la art. 18 lit. a)-d), f) si g) si, respectiv, de maximum 45 de zile
in cazul situatiilor prevazute la art. 18 lit. e).
(3)
Orice anunt sau alta forma de publicitate privind vanzarea de lichidare trebuie
sa specifice in mod obligatoriu data de debut a vanzarii si durata acesteia,
precum si sortimentul de marfuri supus vanzarii de lichidare, in cazul in care
operatiunea nu se refera la totalitatea produselor din structura de vanzare.
Art.
20.
- (1)
Pe durata vanzarilor de lichidare se pot lichida numai produsele inscrise in
lista de inventar aferenta notificarii si aflate in stocul unitatii comerciale
la data depunerii/transmiterii notificarii. Stocul este format din produsele
expuse in spatiile destinate vanzarii si cele aflate in depozitele structurii de
vanzare; produsele detinute in antrepozite si/sau in depozite situate in afara
structurii de vanzare pentru care a fost facuta notificarea nu intra in
componenta stocului de lichidat.
(2)
Pot face obiectul vanzarilor de lichidare numai produsele care fac parte din
stocul structurii de vanzare si a caror contravaloare a fost achitata de
comerciant la data depunerii/transmiterii notificarii sau a emiterii hotararii
judecatoresti prevazute la art. 18 lit. b), sau la data evenimentelor prevazute
la art. 18 lit. g).
Art.
21.
- In afara cazurilor prevazute la art. 18 lit. b) si g), orice vanzare de
lichidare trebuie sa aiba loc in structura de vanzare in care produsele au fost
vandute in mod obisnuit.
Art.
22.
- Vanzarea de soldare este orice vanzare insotita sau precedata de publicitate
si anuntata sub denumirea "soldare/soldari/solduri" si care, printr-o reducere
de preturi, are ca efect vanzarea accelerata a stocului de marfuri sezoniere
dintr-o structura de vanzare cu amanuntul.
Art.
23.
- Vanzarile de soldare se pot efectua numai in cursul a doua perioade pe an, cu
o durata maxima de cate 45 de zile fiecare, cu conditia ca produsele propuse
pentru soldare sa fie achitate furnizorului de catre comerciant cu cel putin 30
de zile inaintea datei de debut a perioadei de vanzari de soldare si oferite
spre vanzare in mod obisnuit inaintea acestei date.
Art.
24.
- Stocul de produse propus pentru soldare trebuie sa fie constituit in prealabil
in structura de vanzare respectiva, in spatiile de vanzare si depozitele
structurii de vanzare, precum si, dupa caz, in unul sau mai multe depozite ale
comerciantului, cu cel putin 15 zile inainte de data de debut a vanzarii de
soldare, si nu va fi reinnoit dupa constituire sau in cursul vanzarilor de
soldare.
Art.
25.
- Vanzarea de soldare trebuie sa aiba loc in structurile de vanzare in care
produsele respective erau vandute in mod obisnuit.
Art.
26.
- Documentele legale justificative care atesta ca stocul de produse propus
pentru soldare a fost constituit cu cel putin 15 zile inainte de data de debut a
vanzarii de soldare si achitat cu cel putin 30 de zile inainte de aceasta data
vor fi pastrate pentru a putea fi prezentate, ori de cate ori este nevoie,
organelor de control abilitate. Dovada achitarii contravalorii produselor supuse
vanzarii de soldare rezulta din examinarea actelor contabile.
Art.
27.
- (1)
Perioadele de soldari prevazute la art. 23 se stabilesc de comerciant intre
urmatoarele limite:
a)
perioada 15 ianuarie - 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamna - iarna;
b)
perioada 1 august - 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primavara - vara.
(2)
Comerciantii au obligatia sa notifice la primaria in a carei raza teritoriala
isi desfasoara activitatea perioada in care efectueaza vanzarile de soldare cu
cel putin 15 zile inainte de inceperea operatiunilor.
Art.
28.
- (1)
Este interzis sa se anunte o vanzare de soldare in alte cazuri si conditii decat
cele prevazute la art. 23.
(2)
Orice anunt sau alta forma de publicitate privind soldarea trebuie sa specifice
obligatoriu data de debut a vanzarii de soldare si durata acesteia, precum si
sortimentul de marfuri supus soldarii in cazul in care operatiunea de soldare nu
se refera la totalitatea produselor din structura de vanzare.
Art.
29.
- Vanzarile efectuate in structuri denumite magazin de fabrica sau depozit de
fabrica sunt vanzarile din productia proprie, efectuate direct consumatorilor de
catre producatori, acestia indeplinind obligatiile ce revin oricarui comerciant
care desfasoara comert cu amanuntul. Vanzarile cu pret redus prin magazin sau
depozit de fabrica nu sunt supuse notificarii.
Art.
30.
- In cadrul vanzarilor definite la art. 29, cu exceptia produselor alimentare,
producatorii pot practica vanzari cu pret redus pentru acea parte din productia
lor care indeplineste urmatoarele conditii asupra carora consumatorii au fost
informati:
a)
nu a fost anterior oferita spre vanzare din cauza defectelor de fabricatie;
b)
face obiectul retururilor din reteaua comerciala;
c)
reprezinta stocul din productia sezonului anterior ramas nevandut.
Art.
31.
- Orice producator care vinde cu pret redus o parte a productiei sale, conform
prevederilor art. 30, este obligat sa puna la dispozitie organelor de control
abilitate toate documentele legale care justifica originea si data de fabricatie
a produselor care fac obiectul acestor vanzari.
Art.
32.
- (1)
In sensul prezentei ordonante, vanzarile promotionale sunt vanzarile cu
amanuntul/vanzarile cash and carry/prestarile de servicii de piata care pot avea
loc in orice perioada a anului, fara sa faca obiectul notificarii, cu conditia
ca:
a)
sa nu fie efectuate in pierdere;
b)
sa se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile, precum si la servicii
vandute ori, dupa caz, prestate in mod curent;
c)
produsele si serviciile promovate trebuie sa existe la vanzare pe durata
intregii perioade anuntate a vanzarilor promotionale sau comerciantul va informa
consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului disponibil.
(2)
In sensul prezentei ordonante, nu sunt considerate vanzari promotionale;
a)
actiunile de promovare efectuate de producatori;
b)
actiunile de lansare de produse/servicii noi pe piata.
Art.
33.
- (1)
Vanzarile cu pret redus prevazute la art. 16, astfel cum sunt definite de
prezenta ordonanta, atunci cand consumatorii sunt anuntati despre o reducere de
preturi care comporta o comparatie exprimata in cifre, sunt supuse urmatoarelor
reguli de fixare si publicitate a preturilor:
a)
Orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul
de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse sau servicii
identice. Pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de referinta. Pretul de
referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare
in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus.
b)
Orice anunt de reducere de preturi, indiferent de forma, modul de publicitate si
motivatia reducerii, trebuie sa se adreseze ansamblului consumatorilor si sa
indice in cifre o reducere in raport cu preturile de referinta, exceptie facand:
-
publicitatile comparative de pret;
-
anunturile publicitare exclusiv literare, care nu contin cifre;
-
anunturile de pret de lansare a unui nou produs pe piata;
-
anunturile publicitare orale efectuate exclusiv in interiorul magazinului pentru
reduceri de preturi la un anumit raion, pentru o foarte scurta perioada a unei
zile de vanzare.
c)
Publicitatea prin catalog si ofertele de reducere de preturi, lansate de
comerciantii care practica vanzarea prin corespondenta, pot fi valabile numai
pana la epuizarea stocurilor, cu conditia ca aceasta mentiune sa figureze
vizibil si lizibil in catalog.
d)
Orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent
trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau
grupa de produse identice:
-
fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat;
-
fie prin mentiunile "pret nou", "pret vechi" langa sumele corespunzatoare;
-
fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa
pretul anterior, barat.
e)
Se interzice ca o reducere de pret pentru un produs si/sau serviciu sa fie
prezentata consumatorilor ca o oferta gratuita a unei parti din produs si/sau
serviciu.
f)
Toate documentele justificative legale care atesta veridicitatea pretului de
referinta trebuie sa fie pastrate pentru a putea fi prezentate ori de cate ori
este nevoie organelor de control abilitate.
g)
Orice anunt de reducere de preturi ce nu corespunde reducerii practicate efectiv
in raport cu pretul de referinta este considerat o forma de publicitate
inselatoare si este sanctionat conform reglementarilor legale in vigoare.
(2)
Aceste reguli nu se aplica atunci cand reducerile de pret pe produs rezulta din
cresterea cantitatii de produs continuta in ambalajul utilizat in mod uzual in
comercializarea acestora sau din cresterea numarului de produse identice oferite
spre vanzare intr-un ambalaj colectiv.
Art.
34.
- Vanzarea la distanta este acea forma de vanzare cu amanuntul care se
desfasoara in lipsa prezentei fizice simultane a consumatorului, si a
comerciantului, in urma unei oferte de vanzare efectuate de acesta din urma,
care in scopul incheierii contractului, utilizeaza exclusiv tehnici de
comunicatie la distanta.
Art.
35.
- (1)
Vanzarea directa este acea practica comerciala prin care produsele sau
serviciile sunt desfacute de catre comerciant direct consumatorilor, in afara
spatiilor de vanzare cu amanuntul, prin intermediul vanzatorilor directi, care
prezinta produsele si serviciile oferite spre vanzare.
(2)
Vanzarea prin retele (multilevel marketing) este o forma a vanzarii directe prin
care produsele si serviciile sunt oferite consumatorilor prin intermediul unei
retele de vanzatori directi care primesc un comision atat pentru vanzarile
proprii, cat si pentru vanzarile generate de retelele de vanzatori directi pe
care i-au recrutat personal.
Art.
36.
- Sunt considerate practici comerciale interzise:
a)
vanzarea piramidala, vanzarea practicata prin procedeul denumit "bulgare de
zapada" sau orice alte procedee similare care constau in special in a oferi
produse/servicii consumatorilor facandu-i sa spere ca le vor obtine fie cu titlu
gratuit, fie la un pret redus fata de valoarea lor reala si conditionand
vanzarile de plasarea contra plata de bonuri, tichete, cupoane ori a altor
titluri similare catre terti sau de colectarea de adeziuni sau subscrieri;
b)
faptul de a propune unei persoane sa colecteze adeziuni sau sa se inscrie pe o
lista, facand-o sa spere castiguri financiare rezultate din cresterea numarului
de persoane recrutate sau inscrise.
Art.
37.
- (1)
In cazul retelelor de vanzare constituite prin recrutarea aderentilor sau
afiliatilor este interzis sa se solicite aderentului sau afiliatului retelei
plata unei sume aferente dreptului de intrare in retea, cu exceptia
contravalorii materialelor sau serviciilor de natura pedagogica, formativa
demonstrativa ori de vanzare sau a oricarui alt material sau serviciu similar.
(2)
In cadrul aceleiasi retele este, de asemenea, interzis sa se impuna unui aderent
sau afiliat achizitionarea unui stoc de produse destinat vanzarii ulterioare,
fara obligatia ca stocul de produse nevandute de aferent/afiliat sa fie reprimit
de titularul retelei.
Art.
38.
- (1)
Vanzarile in afara spatiilor comerciale sunt acele vanzari directe realizate de
comercianti in urmatoarele situatii:
a)
in timpul unei deplasari organizate de comerciant in afara spatiilor sale
comerciale;
b)
in timpul unei vizite efectuate de comerciant, daca aceasta nu a avut loc la
solicitarea expresa a consumatorului:
-
la locuinta unui consumator, unde pot fi incheiate contracte si cu alte persoane
prezente;
-
la locul de munca al consumatorului sau in locul in care acesta se gaseste,
chiar temporar, pentru motive de lucru, studiu sau tratament;
c)
in orice alte locuri publice sau destinate publicului, in care comerciantul
prezinta o oferta pentru produsele sau serviciile pe care le furnizeaza, in
vederea acceptarii acesteia de catre consumator.
(2)
Comerciantii care efectueaza vanzari in afara spatiilor comerciale raspund civil
fata de efectele activitatii vanzatorilor directi.
Art.
39.
- Comerciantii sunt obligati sa elibereze legitimatii pentru vanzatorii directi,
angajati in acest sistem de vanzare. Legitimatiile trebuie sa contina numele,
prenumele si fotografia vanzatorului, denumirea si sediul comerciantului,
semnatura administratorului/directorului si vor fi vizate trimestrial.
Legitimatiile vor fi retrase imediat ce detinatorii acestora isi pierd calitatea
de vanzatori directi.
Art.
40.
- Vanzatorii directi, angajati in acest sistem de vanzare, sunt obligati sa se
legitimeze inaintea prezentarii produselor/serviciilor oferite, precum si la
solicitarea consumatorilor.
Art.
41.
- (1)
Loteria publicitara este acea practica de promovare a produselor/serviciilor
care tinde sa stimuleze in randul participantilor speranta unui castig prin
tragere la sorti.
(2)
Loteriile publicitare sunt admise numai in conditiile in care participantilor nu
le este impusa in contrapartida nicio cheltuiala directa sau indirecta,
suplimentara achizitionarii produsului/serviciului.
(3)
Cheltuielile efectuate de catre participanti pentru achizitionarea de efecte si
servicii postale si pentru tarifele telefonice normale, referitoare la
participarea la loteria publicitara, nu intra sub incidenta alin. (2).
Art.
42.
- (1)
In privinta castigurilor puse in joc in cadrul unei loterii publicitare,
anunturile de prezentare a acesteia vor preciza natura, numarul si valoarea
comerciala a respectivelor castiguri, precum si urmatoarea mentiune:
"regulamentul de participare/desfasurare este disponibil in mod gratuit oricarui
solicitant". In acest scop se va mentiona adresa sau numarul de telefon la care
solicitarea poate fi transmisa, respectiv facuta.
(2)
In regulament se va preciza obligatia organizatorului loteriei publicitare de a
face publice numele castigatorilor si castigurile acordate.
"Art. 43. -
(1) Regulamentul si/sau orice alt document in baza caruia urmeaza sa se
desfasoare loteria publicitara trebuie sa fie autentificat(e) de un notar public
inainte de inceperea operatiunii."
Articolul
43, alineatul
(1),
modificat
de art.X din OUG
43/2010
(2)
Pentru a verifica corecta desfasurare a loteriei publicitare respective
reprezentantii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor,
Ministerului Economiei si Finantelor si Ministerului Internelor si Reformei
Administrative pot solicita organizatorilor de loterii publicitare regulamentul
de desfasurare a acestora, precum si un exemplar al anunturilor adresate
publicului, caz in care organizatorii vor prezenta aceasta documentatie in
termen de 5 zile de la data solicitarii.
Art.
44.
- Prezenta ordonanta nu exclude controlul actiunilor de promovare a vanzarilor
prin acest gen de operatiuni publicitare de catre asociatiile profesionale cu
rol de autoreglementare in domeniul publicitatii, precum si dreptul persoanelor,
care se considera induse in eroare in cursul desfasurarii acestor operatiuni, de
a se adresa direct acestor asociatii.
Art.
45.
- Se considera publicitate inselatoare acele fapte prin care organizatorul unei
loterii publicitare sugereaza destinatarului, prin anuntul publicitar efectuat,
ca:
a)
a intrat in posesia marelui premiu, desi tragerea la sorti pentru atribuirea
castigurilor se va desfasura ulterior;
b)
a intrat in posesia unui castig important, in realitate fiind insa vorba de un
premiu de o valoare minima sau de un premiu de consolare.
Art.
46.
- Nu sunt asimilate loteriei publicitare concursurile in cadrul carora premiile
sunt castigate exclusiv datorita abilitatii, cunostintelor si perspicacitatii
participantilor, castigatorul fiind desemnat in functie de valoarea prestatiei
sale.
Art.
47.
- Nu este asimilata loteriei publicitare si este considerata practica comerciala
permisa alocarea de premii in mod aleator, inainte de oferirea la vanzare a
produselor/serviciilor si atribuirea castigurilor la achizitionarea
produselor/serviciilor, chiar daca intrarea in posesie a premiilor are loc la o
data ulterioara.
Art.
48.
- Vanzarea cu prime este acea practica comerciala prin care la vanzarea sau
oferta de vanzare de produse/servicii se ofera consumatorului cu titlu gratuit,
imediat sau la un anumit termen, prime sub forma unor produse/servicii.
Art.
49.
- Este interzisa orice vanzare ori oferta de vanzare de produse sau orice
prestare ori oferta de prestare de servicii facuta catre consumator, care da
dreptul acestuia, cu titlu gratuit, imediat sau la un anumit termen, la o prima
sub forma unor produse/servicii, in afara cazurilor in care acestea sunt
identice sortimental cu produsele/serviciile cumparate.
Art.
50.
- Nu sunt considerate prime:
a)
ambalajele produselor;
b)
produsele sau serviciile indispensabile utilizarii normale a produsului sau
serviciului cumparat;
c)
produsele sau serviciile a caror valoare este de pana la 10% din preturile de
vanzare/tarifele produselor/serviciilor achizitionate de catre consumatori;
d)
articolele personalizate, respectiv obiectele purtand mesaje publicitare,
inscriptionate in mod vizibil si care nu se regasesc ca atare in comert;
e)
serviciile postvanzare;
f)
facilitatile de stationare oferite de catre comercianti consumatorilor.
Art.
51.
- Este interzisa conditionarea vanzarii catre consumator a unui produs de
cumpararea unei cantitati impuse sau de cumpararea concomitenta a unui alt
produs sau serviciu. De asemenea, este interzisa prestarea unui serviciu catre
consumator, conditionata de prestarea altui serviciu sau de cumpararea unui
produs.
"Art.
511. -
Este interzisa plata restului catre consumator sub orice alta forma decat
acordarea acestuia in numerar."
Completat
de art.I pct.1 din Legea
211/2008
Art.
52.
- Nu sunt considerate vanzari conditionate:
1.
vanzarile la un pret global pentru produse sau servicii diferite, care
constituie un ansamblu, precum si pentru produse identice preambalate oferite
intr-un ambalaj colectiv, cu conditia ca:
a)
fiecare produs si fiecare serviciu sa poata fi achizitionat si separat la pretul
practicat in cadrul aceleiasi suprafete de vanzare;
b)
cumparatorul sa fie informat despre aceasta posibilitate si despre pretul de
vanzare aferent produsului sau serviciului;
2.
vanzarile de produse in loturi sau ambajale consacrate de uzantele comerciale si
de nevoile de consum.
Art.
53.
- Prin vanzare fortata se intelege:
a)
expedierea unui produs catre o persoana, fara o cerere prealabila din partea
acesteia, solicitandu-i cumpararea acelui produs sau returnarea lui catre
expeditor, chiar si fara taxe, in cazul refuzului de cumparare;
b)
prestarea unui serviciu catre o persoana, fara o cerere prealabila din partea
acesteia, solicitandu-i acceptarea acelui serviciu prin achitarea contravalorii.
Art.
54.
- Orice vanzare fortata este interzisa. Expedierea unui produs sau prestarea
unui serviciu catre o persoana se face numai in baza unei comenzi prealabile din
partea acesteia.
Art.
55.
- Nu sunt considerate vanzari fortate ofertele efectuate in scopuri
filantropice. In cazul acestor oferte, pe documentele insotitoare va fi
inscriptionata, in mod clar si vizibil, urmatoarea mentiune: "destinatarul nu
are nicio obligatie de a plati sau de a returna produsul".
Art.
56.
- Se interzice a se refuza consumatorului fara un motiv justificat, conform
prevederilor legale in vigoare, vanzarea unui produs sau prestarea unui
serviciu.
CAPITOLUL
VI
Reguli generale de comercializare a produselor si serviciilor
Reguli generale de comercializare a produselor si serviciilor
Art.
57.
- (1)
Producatorii si importatorii sunt obligati sa introduca pe piata numai produse
sigure pentru viata, sanatatea si securitatea consumatorilor.
(2)
Aceeasi obligatie revine si oricarui comerciant care, pe baza informatiilor
obtinute de la producator/importator si a cunostintelor profesionale, trebuie sa
se asigure ca produsele oferite spre comercializare sunt sigure si sa informeze
consumatorii asupra factorilor de risc in utilizarea/consumul acestora.
(3)
Se interzice introducerea pe piata a produselor, daca acestea nu sunt insotite
de documentele de angajare ale producatorului/importatorului referitoare la
calitatea si securitatea acestora, emise conform reglementarilor legale in
vigoare.
Art.
58.
- Produsul care este conform reglementarilor cu caracter obligatoriu, prin care
sunt definite caracteristicile de securitate ale acestuia si modalitatile de
control al conformitatii cu caracteristicile parametrilor definiti, este
considerat sigur.
Art.
59.
- Daca securitatea produselor nu este determinata conform prevederilor art. 58,
un produs va fi considerat sigur atunci cand, utilizat in conditii normale sau
previzibile, nu prezinta riscuri pentru viata, sanatatea si securitatea
consumatorilor.
Art.
60.
- Pentru evaluarea securitatii unui produs vor fi luate in considerare
urmatoarele elemente:
a)
proprietatile produsului, inclusiv compozitia, instructiunile de montare si
punere in functiune, de utilizare, de intretinere si de depozitare, service-ul
necesar pe durata medie de utilizare a produsului;
b)
prezentarea produsului, informatiile furnizate de producator prin etichetare,
marcare si/sau ambalajul acestuia, precum si orice alta informatie furnizata de
producator;
c)
influenta produsului asupra altui produs sau produse, cand in mod justificat se
presupune ca acesta va fi utilizat impreuna cu alt produs sau produse;
d)
categoriile de utilizatori carora li se adreseaza, o atentie deosebita fiind
acordata grupei de consumatori cu grad de risc major.
Art.
61.
- Prevederile art. 58-60 sunt aplicabile in egala masura si serviciilor de
piata.
Art.
62.
- Prevederile art. 58-60 nu se aplica in cazul produselor care necesita
reparatii sau reconditionari inaintea utilizarii, cu conditia ca despre acest
fapt consumatorii sa fie informati de catre comercianti in momentul cumpararii.
Art.
63.
- In aplicarea prevederilor art. 58, 60 si 61 se vor avea in vedere
reglementarile legale in vigoare privind activitatea de standardizare,
acreditare si infrastructura pentru evaluarea conformitatii.
A.
Reguli privind etichetarea si ambalarea
Art.
64.
- La vanzarea produsului sau la prestarea serviciului comerciantul ori, dupa
caz, prestatorul trebuie sa aduca cu buna-credinta la cunostinta consumatorului,
la solicitarea acestuia, pe langa informatiile furnizate prin etichetare,
marcare si ambalare si informatii corecte si utile privind caracteristicile
produsului sau serviciului, conditiile de vanzare si modul de utilizare.
Art.
65.
- (1)
Informatiile furnizate prin etichetare, marcare, ambalare vor respecta
prevederile legale referitoare la etichetare.
(2)
Pentru unele categorii de produse, in scopul asigurarii protectiei
consumatorilor si pentru mentinerea unui mediu concurential normal, Guvernul
poate elabora reglementari specifice de etichetare.
(3)
Pentru a informa consumatorul despre impactul unor produse asupra mediului
inconjurator, precum si pentru a promova productia si utilizarea acelor produse
care, pe toata durata lor de viata, au efecte nesemnificative asupra calitatii
apei, aerului si solului, se va institui un sistem national de etichetare
ecologica.
Art.
66.
- Ambalajele produselor trebuie sa asigure integritatea si protectia calitatii
acestora, sa fie usor de manipulat, sa promoveze vanzarea produselor, fiind
totodata conforme prevederilor legale referitoare la protectia muncii, mediului
si a securitatii consumatorilor.
B.
Obligatia indicarii preturilor/tarifelor
Art.
67.
- (1)
Comerciantul care in reteaua de distributie ofera spre vanzare produse/servicii
trebuie sa indice pretul de vanzare/tariful practicat si pretul pe unitatea de
masura, conform reglementarilor legale in vigoare.
(2)
Preturile de vanzare, preturile pe unitatea de masura si tarifele practicate se
indica in mod vizibil, lizibil si fara echivoc prin marcare, etichetare si/sau
afisare.
(3)
Cand livrarea produsului sau prestarea serviciului se face ulterior platii unui
acont, comerciantul este obligat sa elibereze consumatorului, la plata
acontului, un document fiscal conform legislatiei in vigoare sau, dupa caz, un
contract scris si sa respecte conditiile contractuale.
(4)
Comerciantii care, potrivit legislatiei in vigoare, sunt obligati sa utilizeze
aparate de marcat electronice fiscale vor elibera bonuri fiscale cumparatorilor
de produse/servicii.
C.
Reguli privind indicarea cantitatii
Art.
68.
- (1)
In functie de tipul si caracteristicile produsului, pe ambalajul acestuia se vor
indica vizibil, lizibil si fara echivoc dimensiunile sau numarul de articole
(bucati) continute, cantitatea neta continuta, exprimata in unitati de masura
recunoscute de autoritatea statului roman in materie de metrologie.
(2)
Obligativitatea indicarii acestor date revine producatorului, ambalatorului sau,
dupa caz, importatorului.
Art.
69.
- In cazul vanzarilor la distanta prin corespondenta, orice comerciant care
informeaza consumatorul asupra ofertei sale de produse prin intermediul
cataloagelor, brosurilor sau al altor publicatii tiparite este obligat ca pentru
produsele preambalate sa mentioneze cantitatea neta continuta de fiecare
ambalaj, pretul de vanzare, precum si pretul pe unitatea de masura, conform
dispozitiilor legale in vigoare.
Art.
70.
- (1)
Pentru produsele comercializate in vrac, care sunt cantarite sau masurate in
prezenta consumatorului, dispozitiile art. 68 alin. (1) nu se aplica.
(2)
Informatiile furnizate de aparatele de masura utilizate pentru determinarea
cantitatii produselor vandute in vrac trebuie sa fie clare si vizibile pentru
consumator.
D.
Clauze abuzive
Art.
71.
- In calitate de parte contractanta consumatorii pot refuza incheierea
contractelor care cuprind clauze definite ca abuzive, conform prevederilor
legale in vigoare.
Art.
72.
- Pentru unele categorii de produse/servicii, in scopul asigurarii unui
echilibru intre obligatiile si drepturile partilor contractante si pentru a
promova un mediu concurential normal, Guvernul poate stabili contracte-tip cu
caracter obligatoriu.
CAPITOLUL
VII
Sanctiuni
Sanctiuni
Art.
73.
- Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii
incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni, si se sanctioneaza dupa
cum urmeaza:
1.
desfasurarea oricarui exercitiu comercial cu incalcarea prevederilor art. 5
alin. (1), cu suspendarea activitatii comerciale pana la data autorizarii si cu
amenda:
a)
de la 200 lei la 500 lei pentru structurile de vanzare cu suprafata mica;
b)
de la 500 lei la 1.000 lei pentru structurile de vanzare cu suprafata medie;
c)
de la 1.000 lei la 2.000 lei pentru structurile de vanzare cu suprafata mare;
d)
de la 100 lei la 200 lei pentru comerciantii ambulanti;
e)
de la 500 lei la 1.000 lei pentru comerciantii care practica vanzari in afara
spatiilor comerciale si pentru cei care practica vanzari directe;
2.
nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (2), cu amenda de la 200 lei la 1.000
lei;
3.
comercializarea de produse si servicii de piata, altele decat cele inscrise in
autorizatia de functionare, cu amenda de la 100 lei la 1.000 lei;
4.
nerespectarea prevederilor art. 9, cu amenda de la 200 lei la 2.000 lei;
5.
oferirea spre vanzare a produselor in pierdere in alte cazuri decat cele
prevazute la art.
17, cu amenda de la 2.000 lei la 10.000 lei in masura in care nu sunt
aplicabile prevederile Legii concurentei nr. 21/1996, republicata;
6.
vanzarile de lichidare efectuate in alte cazuri decat cele prevazute la art. 18
lit. a)-g), cu amenda de la 2.000 lei la 10.000 lei si cu sistarea operatiunilor
de lichidare;
7.
nerespectarea prevederilor art. 19 alin. (1) si ale art. 27 alin. (2), cu
privire la notificare, cu amenda de la 200 lei la 1.000 lei;
8.
neprezentarea la solicitarea organelor de control abilitate a documentelor
legale privind justificarea situatiei care a motivat lichidarea, conform
dispozitiilor cuprinse in art. 19 alin. (2), cu amenda de la 2.000 lei la 10.000
lei;
9.
nerespectarea prevederilor art. 20, 23 si 24, cu amenda de la 2.000 lei la
10.000 lei si cu sistarea vanzarilor de lichidare sau de soldare, dupa caz;
10.
realizarea vanzarilor de soldare in alte perioade decat cele prevazute la art.
27 alin. (1), cu amenda de la 2.000 lei la 10.000 lei si cu sistarea vanzarilor
de soldare;
11.
neprezentarea, la solicitarea organelor de control abilitate, a documentelor
legale justificative, conform prevederilor art. 26 si 31, cu amenda de la 2.000
lei la 10.000 lei;
12.
nerespectarea prevederilor art. 19 alin. (3) si ale art. 28 alin. (2), cu amenda
de la 500 lei la 3.000 lei;
13.
utilizarea denumirii "soldare/solduri/soldari" sau a sinonimelor acesteia, in
cazuri in care aceasta nu este in legatura cu o operatiune de soldare astfel cum
este definita de prezenta ordonanta, cu amenda de la 2.000 lei la 10.000 lei si
cu interzicerea practicarii acestei denumiri;
14.
practicarea de vanzari sau de orice alte procedee prevazute la art. 36, cu
amenda de la 10.000 lei la 50.000 lei, iar veniturile realizate din aceste
practici se confisca si se fac venit la bugetul de stat;
15.
nerespectarea prevederilor art. 39, cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei;
16.
nerespectarea prevederilor art. 40, cu amenda de la 100 lei la 200 lei;
17.
nerespectarea de catre organizatorii de loterii publicitare a prevederilor art.
41 alin. (2), cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei, iar veniturile realizate
ilicit din aceasta practica se confisca si se fac venit la bugetul de stat;
18.
neprezentarea in termen a documentelor solicitate conform prevederilor art. 43
alin. (2), cu amenda de la 1.000 lei la 2.000 lei;
19.
nerespectarea prevederilor art. 49, cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei;
20.
nerespectarea prevederilor art. 51, 54 si 56, cu amenda de la 500 lei la 2.000
lei;
"201.
nerespectarea prevederilor art. 511, cu amenda de la 2.000 lei la
4.000 lei;".
Completat
de art.I pct.2 din Legea
211/2008
21.
nerespectarea prevederilor art. 70 alin. (2), cu amenda de la 100 lei la 500
lei;
22.
exercitarea de activitati de comert cu ridicata si comert cu amanuntul in
aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare, cu amenda de la
2.000 lei la 10.000 lei si cu interzicerea uneia dintre cele doua activitati;
23.
desfasurarea oricarui exercitiu comercial in perioada suspendarii activitatii
comerciale, cu amenda prevazuta la pct. 1 lit. a)-e), caz in care limitele
minime si maxime se dubleaza, iar veniturile realizate ilicit in perioada dintre
data suspendarii activitatii comerciale si momentul constatarii contraventiei se
confisca si se fac venit la bugetul de stat.
Art.
74.
- Sanctiunile prevazute la art. 73 se pot aplica si persoanelor juridice, caz in
care limitele minime si maxime ale amenzilor se dubleaza.
Art.
75.
- Impiedicarea sau obstructionarea sub orice forma, de catre comerciant sau de
oricare alta persoana, a organelor autoritatilor administratiei publice in
exercitarea atributiilor lor privind controlul respectarii prevederilor
prezentei ordonante constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la
2.000 lei la 5.000 lei.
Art.
76.
- Contraventiile prevazute la art. 73 se constata si se sanctioneaza de catre:
"a)
organele de control abilitate ale primariilor, pentru cele prevazute la pct.
1-4, 6-11, 13 si 201-23;
Modificat
de art.I pct.3 din Legea
211/2008
b)
organele de control abilitate ale Ministerului Economiei si Finantelor, pentru
cele prevazute la pct. 5, 6, 8-11, 13, 14, 17-19 si 22;
c)
organele de control abilitate ale Autoritatii Nationale pentru Protectia
Consumatorului, pentru cele prevazute la pct. 4, 12, 18, 20, 201 si
21;
d) organele de control abilitate ale politiei, pentru cele prevazute la pct. 15,
16, 18 si 201."
Modificat
de art.I pct.3 din Legea
211/2008
Art.
77.
- Prevederile prezentei ordonante referitoare la contraventii se completeaza cu
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia art. 28 si 29.
Art.
78.
- In cazul repetarii contraventiilor prevazute la art. 73 pct. 1, 3, 6-11, 13,
22 si 23 intr-un interval de 12 luni, chiar daca amenda a fost platita, precum
si in cazul in care se incalca in mod repetat dispozitiile legale privind
linistea si ordinea publica, primariile vor suspenda activitatea comerciala pe o
perioada de pana la 30 de zile pentru structura de vanzare respectiva.
Art.
79.
- Sanctiunile aplicate de organele de control abilitate, conform prevederilor
prezentei ordonante, vor fi aduse la cunostinta primariilor in termen de 48 de
ore de la aplicarea acestora.
CAPITOLUL
VIII
Dispozitii finale
Dispozitii finale
Art.
80.
- In cazul vanzarilor de lichidare si de soldare, atunci cand acestea se
efectueaza in pierdere, conform prevederilor art. 17, costul de achizitie este
deductibil din punct de vedere fiscal.
Art.
81.
- In termen de 18 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante
comerciantii care desfasoara activitati de comercializare a produselor si
serviciilor de piata sunt obligati sa solicite autorizarea exercitiilor
comerciale in conformitate cu prevederile prezentei ordonante.
Art.
82.
- Ministerul cu atributii in domeniul comertului interior, cu avizul
Ministerului Economiei si Finantelor, va elabora norme metodologice de aplicare
a prezentei ordonante, in termen de 60 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a legii de aprobare a prezentei
ordonante. Normele metodologice vor fi supuse spre aprobare Guvernului.
Art.
83.
- Ministerul cu atributii in domeniul comertului interior, in baza consultarii
cu alte organisme abilitate ale administratiei publice, precum si cu
organizatiile neguvernamentale, elaboreaza reglementari specifice cu privire la
comercializarea produselor si serviciilor de piata.
Art.
84.
- Pentru realizarea unei baze de date privind reteaua de distributie si de
prestari de servicii de piata autoritatile administratiei publice locale vor
transmite ministerului cu atributii in domeniul comertului interior informatii
privind reteaua de distributie, conform normelor stabilite de catre acesta.
Art.
85.
- (1)
Anexa face parte integranta din prezenta ordonanta si poate fi actualizata prin
hotarare a Guvernului.
(2)
Valoarea amenzilor prevazute la art. 73 si 75 se va actualiza prin hotarare a
Guvernului.
Art.
86.
- (1)
Organele abilitate in aplicarea prevederilor prezentei ordonante vor stabili
modalitatile concrete de colaborare.
(2)
Administratiile publice locale vor intreprinde actiunile necesare in vederea
aplicarii dispozitiilor prezentei ordonante si a normelor metodologice de
aplicare a acesteia.
(3)
La solicitarea autoritatilor administratiei publice interesate, Oficiul National
al Registrului Comertului sau, dupa caz, oficiile registrului comertului de pe
langa tribunale vor pune gratuit la dispozitie acestora informatiile cu privire
la inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor.
Art.
87.
- Prezenta ordonanta intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2003.
ANEXA
TABEL
cu clasificarea activitatilor din economia nationala CAEN1 (si conversia la CAEN2)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Caen
|
Clase CAEN rev2 - denumire
|
rev1
| |
5010
|
4511 - Comert cu autoturisme si autovehicule usoare (sub 3,5 tone)
|
4519 - Comert cu alte autovehicule
| |
5020
|
4520 - Intretinerea si repararea autovehiculelor
|
5221 - Activitati de servicii anexe pentru transporturi terestre
| |
5030
|
4531 - Comert cu ridicata de piese si accesorii pentru autovehicule
|
4532 - Comert cu amanuntul de piese si accesorii pentru autovehicule
| |
5040
|
4540 - Comert cu motociclete, piese si accesorii aferente; intretinerea si repararea motocicletelor
|
5050
|
4730 - Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate
|
5122
|
4622 - Comert cu ridicata al florilor si al plantelor
|
5131
|
1039 - Prelucrarea si conservarea fructelor si legumelor n.c.a.
|
4631 - Comert cu ridicata al fructelor si legumelor
| |
5132
|
4632 - Comert cu ridicata al carnii si produselor din carne
|
5133
|
4633 - Comert cu ridicata al produselor lactate, oualor, uleiurilor si grasimilor comestibile
|
5134
|
1101 - Distilarea, rafinarea si mixarea bauturilor alcoolice
|
1102 - Fabricarea vinurilor din struguri
| |
4634 - Comert cu ridicata al bauturilor
| |
5135
|
4635 - Comert cu ridicata al produselor din tutun
|
5136
|
4636 - Comert cu ridicata al zaharului, ciocolatei si produselor zaharoase
|
5137
|
4637 - Comert cu ridicata cu cafea, ceai, cacao si condimente
|
5138
|
4631 - Comert cu ridicata al fructelor si legumelor
|
4638 - Comert cu ridicata specializat al altor alimente, inclusiv peste, crustacee si moluste
| |
5139
|
4639 - Comert cu ridicata nespecializat de produse alimentare, bauturi si tutun
|
5141
|
4641 - Comert cu ridicata al produselor textile
|
5142
|
4642 - Comert cu ridicata al imbracamintei si incaltamintei
|
5143
|
4643 - Comert cu ridicata al aparatelor electrice de uz gospodaresc, al aparatelor de radio si televizoarelor
|
4647 - Comert cu ridicata al mobilei, covoarelor si a articolelor de iluminat
| |
4652 - Comert cu ridicata de componente si echipamente electronice si de telecomunicatii
| |
5144
|
4644 - Comert cu ridicata al produselor din ceramica, sticlarie, si produse de intretinere
|
4649 - Comert cu ridicata al altor bunuri de uz gospodaresc
| |
4673 - Comert cu ridicata al materialului lemnos si a materialelor de constructie si echipamentelor sanitare
| |
5145
|
4645 - Comert cu ridicata al produselor cosmetice si de parfumerie
|
5146
|
4646 - Comert cu ridicata al produselor farmaceutice
|
5147
|
4643 - Comert cu ridicata al aparatelor electrice de uz gospodaresc, al aparatelor de radio si televizoarelor
|
4647 - Comert cu ridicata al mobilei, covoarelor si a articolelor de iluminat
| |
4648 - Comert cu ridicata al ceasurilor si bijuteriilor
| |
4649 - Comert cu ridicata al altor bunuri de uz gospodaresc
| |
4673 - Comert cu ridicata al materialului lemnos si a materialelor de constructie si echipamentelor sanitare
| |
5151
|
4671 - Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate
|
5153
|
4673 - Comert cu ridicata al materialului lemnos si a materialelor de constructie si echipamentelor sanitare
|
5154
|
4674 - Comert cu ridicata al echipamentelor si furniturilor de fierarie pentru instalatii sanitare si de incalzire
|
5156
|
4676 - Comert cu ridicata al altor produse intermediare
|
5185
|
4665 - Comert cu ridicata al mobilei de birou
|
4666 - Comert cu ridicata al altor masini si echipamente de birou
| |
5188
|
4661 - Comert cu ridicata al masinilor agricole, echipamentelor si furniturilor
|
5190
|
4690 - Comert cu ridicata nespecializat
|
5211
|
4711 - Comert cu amanuntul in magazine nespecializate, cu vanzare predominanta de produse alimentare, bauturi si tutun
|
5212
|
4719 - Comert cu amanuntul in magazine nespecializate, cu vanzare predominanta de produse nealimentare
|
5221
|
4721 - Comert cu amanuntul al fructelor si legumelor proaspete, in magazine specializate
|
5222
|
4722 - Comert cu amanuntul al carnii si al produselor din carne, in magazine specializate
|
5223
|
4723 - Comert cu amanuntul al pestelui, crustaceelor si molustelor, in magazine specializate
|
5224
|
4724 - Comert cu amanuntul al painii, produselor de patiserie si produselor zaharoase, in magazine specializate
|
5225
|
4725 - Comert cu amanuntul al bauturilor, in magazine specializate
|
5226
|
4726 - Comert cu amanuntul al produselor din tutun, in magazine specializate
|
5227
|
4721 - Comert cu amanuntul al fructelor si legumelor proaspete, in magazine specializate
|
4729 - Comert cu amanuntul al altor produse alimentare, in magazine specializate
| |
5231
|
4773 - Comert cu amanuntul al produselor farmaceutice, in magazine specializate
|
5232
|
4774 - Comert cu amanuntul al articolelor medicale si ortopedice, in magazine specializate
|
5233
|
4775 - Comert cu amanuntul al produselor cosmetice si de parfumerie, in magazine specializate
|
5241
|
4751 - Comert cu amanuntul al textilelor, in magazine specializate
|
5242
|
4771 - Comert cu amanuntul al imbracamintei, in magazine specializate
|
5243
|
4772 - Comert cu amanuntul al incaltamintei si articolelor din piele, in magazine specializate
|
5244
|
4753 - Comert cu amanuntul al covoarelor, carpetelor, tapetelor si a altor acoperitoare de podea, in magazine specializate
|
4759 - Comert cu amanuntul al mobilei, al articolelor de iluminat si al articole de uz casnic n.c.a., in magazine specializate
| |
5245
|
4743 - Comert cu amanuntul al echipamentelor audio/video in magazine specializate
|
4754 - Comert cu amanuntul al articolelor si aparatelor electrocasnice, in magazine specializate
| |
4759 - Comert cu amanuntul al mobilei, al articolelor de iluminat si al articole de uz casnic n.c.a., in magazine specializate
| |
4763 - Comert cu amanuntul al discurilor si benzilor magnetice cu sau fara inregistrari audio/video, in magazine specializate
| |
5246
|
4752 - Comert cu amanuntul al articolelor de fierarie, al articolelor din sticla si a celor pentru vopsit, in magazine specializate
|
5247
|
4761 - Comert cu amanuntul al cartilor, in magazine specializate
|
4762 - Comert cu amanuntul al ziarelor si articolelor de papetarie, in magazine specializate
| |
5248
|
4741 - Comert cu amanuntul al calculatoarelor, unitatilor periferice si software-lui in magazine specializate
|
4742 - Comert cu amanuntul al echipamentului pentru telecomunicatii in magazine specializate
| |
4753 - Comert cu amanuntul al covoarelor, carpetelor, tapetelor si a altor acoperitoare de podea, in magazine specializate
| |
4759 - Comert cu amanuntul al mobilei, al articolelor de iluminat si al articole de uz casnic n.c.a., in magazine specializate
| |
4764 - Comert cu amanuntul al echipamentelor sportive, in magazine specializate
| |
4765 - Comert cu amanuntul al jocurilor si jucariilor, in magazine specializate
| |
4776 - Comert cu amanuntul al florilor, plantelor si semintelor; comert cu amanuntul al animalelor de companie si a hranei pentru acestea, in magazine specializate
| |
4777 - Comert cu amanuntul al ceasurilor si bijuteriilor, in magazine specializate
| |
4778 - Comert cu amanuntul al altor bunuri noi, in magazine specializate
| |
5250
|
4779 - Comert cu amanuntul al bunurilor de ocazie vandute prin magazine
|
5261
|
4791 - Comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet
|
5262
|
4781 - Comert cu amanuntul al produselor alimentare, bauturilor si produselor din tutun efectuat prin standuri, chioscuri si piete
|
4782 - Comert cu amanuntul al textilelor, imbracamintei si incaltamintei efectuat prin standuri, chioscuri si piete
| |
4789 - Comert cu amanuntul prin standuri, chioscuri si piete al altor produse
| |
5263
|
4779 - Comert cu amanuntul al bunurilor de ocazie vandute prin magazine
|
4791 - Comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet
| |
4799 - Comert cu amanuntul efectuat in afara magazinelor, standurilor, chioscurilor si pietelor
| |
5271
|
1330 - Finisarea materialelor textile
|
9523 - Repararea incaltamintei si a articolelor din piele
| |
5272
|
9521 - Repararea aparatelor electronice de uz casnic
|
9522 - Repararea dispozitivelor de uz gospodaresc si a echipamentelor pentru casa si gradina
| |
5273
|
9525 - Repararea ceasurilor si a bijuteriilor
|
5274
|
9512 - Repararea echipamentelor de comunicatii
|
9523 - Repararea incaltamintei si a articolelor din piele
| |
9529 - Repararea articolelor de uz personal si gospodaresc n.c.a.
| |
9609 - Alte activitati de servicii n.c.a.
| |
5530
|
5610 - Restaurante
|
5540
|
5630 - Baruri si alte activitati de servire a bauturilor
|
5551
|
5629 - Alte servicii de alimentatie n.c.a.
|
5552
|
5621 - Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente
|
5629 - Alte servicii de alimentatie n.c.a.
| |
7020
|
6820 - Inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate
|
7032
|
6832 - Administrarea imobilelor pe baza de comision sau contract
|
8110 - Activitati de servicii suport combinate
| |
7110
|
7711 - Activitati de inchiriere si leasing cu autoturisme si autovehicule rutiere usoare
|
7133
|
7733 - Activitati de inchiriere si leasing cu masini si echipamente de birou (inclusiv calculatoare)
|
7140
|
7721 - Activitati de inchiriere si leasing cu bunuri recreationale si echipament sportiv
|
7722 - Inchirierea de casete video si discuri (CD-uri, DVD-uri)
| |
7729 - Activitati de inchiriere si leasing cu alte bunuri personale si gospodaresti n.c.a.
| |
7735 - Activitati de inchiriere si leasing cu echipamente de transport aerian
| |
7250
|
3312 - Repararea masinilor
|
9511 - Repararea calculatoarelor si a echipamentelor periferice
| |
7470
|
8121 - Activitati generale de curatenie a cladirilor
|
8122 - Activitati specializate de curatenie
| |
8129 - Alte activitati de curatenie
| |
7481
|
7420 - Activitati fotografice
|
7485
|
7430 - Activitati de traducere scrisa si orala (interpreti)
|
8211 - Activitati combinate de secretariat
| |
8219 - Activitati de fotocopiere, de pregatire a documentelor si alte activitati specializate de secretariat
| |
8299 - Alte activitati de servicii suport pentru intreprinderi n.c.a.
| |
9301
|
9601 - Spalarea si curatarea (uscata) articolelor textile si a produselor din blana
|
9302
|
9602 - Coafura si alte activitati de infrumusetare
|
9303
|
9603 - Activitati de pompe funebre si similare
|
9304
|
9313 - Activitati ale centrelor de fitness
|
9604 - Activitati de intretinere corporala
| |
9305
|
8551 - Invatamant in domeniul sportiv si recreational
|
9609 - Alte activitati de servicii n.c.a.
| |
9500
|
9700 - Activitati ale gospodariilor private in calitate de angajator de personal casnic
|
Codul 4773 este in tabel si totodata este exceptat la articolul 3 alin a) din ordonanta !!!
RăspundețiȘtergereCodul 4773 se refera la produse farmaceutice iar la art. 3 alin a) se refera la produsele medicamentoase, dispozitivele medicale; Poate ca ai dreptate, dar autoritatile locale au ultimul cuvant...
RăspundețiȘtergerecare este codul pentru suplimente alimentare?
RăspundețiȘtergereCodul CAEN rev. 2 cel mai complet il gasiti pe www.rubinian.com
ȘtergereBuna ziua,
RăspundețiȘtergeresunt tare nelamurita, ce rost are aceasta autorizare a activitatilor, daca exista deja domenii de activitate ale firmei? Aceasta este alta decat cea cf. art. 15 din L359/2004? Practic este vorba despre re-re-declarari ale acelorasi lucruri? Iar daca un cod CAEN exista inscris ca domeniu de activitate, dar nu este autorizat, firma nu are voie sa desfasoare acea activitate? Multumesc!
Coduri foarte bune pentru cei din domeniu si mai ales cei mai la inceput.
RăspundețiȘtergereAutorizatia de functionare nu este obligatorie pentru toate societatile comerciale? Noi de ex. avem cod caen 7311, am depus o cerere la primarie, dar nu mi-au spus ca nu avem nevoie. Multumesc.
RăspundețiȘtergere